4 клас

Прочитай текст.

Загублені рукавички

Товаришів у мене багато — у школі, в нашому класі й у сусідських дворах. Але найбільше дружу з Ігорем. Ми живемо в одному будинку й навчаємося в одному класі, і сидимо за однією партою.

Яка в нас дружба — судіть з такої пригоди.

Коли похолодало й випав сніг, Ігореві, щоб не мерзли руки, купили зелені вовняні рукавички, м’якенькі й теплі-теплі.

Я теж захотів такі самі. Мама купила й мені.

Одного разу на великій перерві ми кидалися сніжками. Як подзвонили на урок, припинили гру, вбігли в клас, глянули — а в нас обох немає по рукавичці. У мене лівої, в Ігоря — правої.

Наступної перерви майже всім класом шукали. Перерили в шкільному дворі геть увесь сніг і не знайшли.

— Ну, де вона пропала? — сумував Ігор. — Тепер удома будуть лаяти….

— І мене лаятимуть…. — журився я.

Після того вже й учителів мало слухали на уроках. Все думали про загублені рукавички і про те, як пояснити вдома, де вони поділися.

“А що, як віддати йому свою рукавичку? — раптом подумав я. — У нього ж права, в мене — ліва. Якраз і буде пара!..”

Авжеж, так і зроблю — віддам свою. Тоді вдома не узнають, що він загубив, і не лаятимуть. Але якщо вже віддавати Ігореві свою рукавичку, то треба, щоб і він про це не знав!..

Так і зробив. Наприкінці останнього уроку засунув тихцем рукавичку в Ігорів ранець, глибоко, на саме дно.

Однак вийшло непередбачене, довелося самому дивуватися.

Коли я вдома виклав на стіл зі свого ранця книжки та зошити, то разом з ними витягнув і зелену вовняну рукавичку. Спершу подумав, що ми з Ігорем переплутали ранці. Таке вже не раз було, бо вони однакові. Щоб остаточно переконатися в тому, подивився на зошити. Ні, зошити мої. Значить, не переплутали. А як же тоді в мій ранець потрапила оця рукавичка? Адже я добре пам’ятаю, що засовував її не у свій, а в Ігорів.

Стривай, стривай, рукавичка ж із правої руки! Тепер усе ясно… виявляється, Ігор теж хотів мене виручити й засунув у мій ранець свою рукавичку. От сміхота, от комедія!..

Хапаю рукавичку і мерщій до Ігоря. Тільки відчинив двері, відчиняються навпроти і його. Я тримаю зелену вовняну рукавичку, і у нього в руці така ж…

 

За Борисом Комаром


Виконай завдання  в зошиті для додаткових робіт з української мови

І. Завдання 1– 6 з вибором однієї правильної відповіді

1. Визнач жанр твору.

А       казка

Б       оповідання

В       легенда

 

2. У якому реченні описано пригоду, що сталася з персонажами твору?

А       “Ми живемо в одному будинку й навчаємося в одному класі, і сидимо за однією партою”.

Б       “Як подзвонили на урок, припинили гру, вбігли в клас, глянули, а в нас обох немає по рукавичці”.

В       “Все думали про загублені рукавички і про те, як пояснити вдома, де вони поділися”.

 

3. Яку з ознак справжньої дружби продемонстрували дійові особи твору?

А       справжні друзі завжди готові прийти на допомогу

Б       справжні друзі вміють слухати

В       справжні друзі ніколи не змагаються

 

4. Які слова тексту передають переживання хлопців через пригоду, що з ними сталася?

А       “…все думали про загублені рукавички”

Б       “…як пояснити вдома, де вони (рукавички) поділися”

В       “…засунув тихцем рукавичку в ранець”

 

5. Обери рядок, у якому записано речення, що допомагає краще уявити стосунки між хлопцями.

А       “Ігор теж хотів мене виручити й засунув у мій ранець свою рукавичку”

Б       “Стривай, стривай, рукавичка ж із правої руки!”

В       “Після того вже й учителів мало слухали на уроках”

 

6. Яке прислів’я найточніше виражає основну думку твору?

А       Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже

Б       Друзі пізнаються в біді

В       Дружба та братство — найбільше багатство

 

ІІ. Завдання 7 на встановлення правильної послідовності

7. Розташуй пункти плану твору в правильній послідовності.

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

А       Пошуки рукавичок.

Б       Як виручити друга?

В       Купили рукавички.

Г    Що знайшли хлопці в своїх ранцях?

Ґ     Зустріч хлопців на сходовому                                       майданчику

Д       Загубили по рукавичці.

 

ІІІ. Завдання 8 на встановлення відповідності

8. Установи відповідність між словами і їхніми лексичними значеннями.

А       комедія

Б       тихцем

В       ранець

 

1       потай, непомітно, криючись

2       школярська сумка, яку носять на спині

3       драматичний твір з веселим, смішним сюжетом

А

 

Б

 

В

 

  

ІV. Відкриті завдання 9–11 з короткою відповіддю

9. Чому учні всього класу перерили в шкільному дворі увесь сніг?

______________________________________________________________

 

10. Вибери з тексту три найвлучніші, на твою думку, слова, які використав автор для опису рукавичок, і запиши їх.

______________________________________________________________

 

11. Запропонуй власний заголовок до прочитаного твору. Запиши його.

______________________________________________________________

 

V. Відкрите завдання 12 з розгорнутою відповіддю

 

12. Як могли б розвиватися події, пов’язані з загубленими рукавичками, якби хлопці не були справжніми друзями? Свою думку обґрунтуй.

______________________________________________________________



                                  Список рекомендованої літератури для учнів, що закінчили 3 клас 

Список рекомендованої літератури за шкільною програмою для учнів 4-х класів

Українська література 

 

Усна народна творчість:

1.  Прислів'я, приказки, лічилки, загадки.

2.  Усмішки: "Син та мати", "Швачка", "Напування".

3.  Притчі: "Без труда нема плода", "Батькові поради", "Треба нахилитися". "Годинникові колеса", "Корінь і стебло".

4.  Легенди: "Тополя", "Вавилонська вежа", "Каїн і Авель", "Хліб і золото", "Звідки пішло прізвище та ім'я Богдана Хмельницького".

5.  Народні пісні: "Стоїть явір над водою", "Котився віночок по полю", "Ой співаночки мої". 

6.  Соціально-побутові казки: "Золотий черевичок", "Мудра дівчина".

 

Поезія:

1. Шевченко Т. "Реве та стогне Дніпр широкий...", "За сонцем хмаронька пливе...".

2. Франко І. "Полудень", "Сипле, сипле, сипле сніг", "Дрімають села", "Дивувалась зима...".

3.  Українка Л. "Вже сонечко в море сіда...", "Плине білий човник...", "Конвалія", "Давня весна", "Вечірня година".

4.  Білоус Д. "Диво калинове" (збірка).

5.  Драч І. "Хіба чекати плати за добро?".

6.  Жиленко І. "Павучок - рудий бочок", "Вечір гномів".

7.  Забашта Л. "Людина починається з добра".

8.  Костенко Л. "Здивовані квіти", "Красива осінь вишиває клени", "Усе моє, все зветься Україна", "Осінь, ось вона, осінь".

9.  Костецький А. "Мрія", "Спішу до дому", "Лист до птахів", "Буває все", "Краще - з друзями разом", "Словник Славка".

10. Лучук В. "Скільки рік на Україні".

11.  Малкович І. "Синові".

12. Павличко Д. "Зернина", "Наш прапор", "Плесо", "Синиця", "Яблуко".

13.  Сенатович О. "Ми розбили склянку з чаєм".

14.  Симоненко В. "Сама ж господарка на колії доріг...", "Ти стоїш, небагата й не пишна", "Ти знаєш, що ти - людина?".

15.  Черінь Г. "Українські квіти", "Жовтень".

 

Байки:

1Глібов Л. Зозуля й Півень; Гава і Лисиця.

2.  Гребінка Є. Сонце да Хмари.

3. Глазовий П. Джерело і Фонтан; Повчання.

 

Літературні казки, оповідання, легенди, уривки з повістей:

1.  Коцюбинський М. Літній день ("Хо"); "На небі сонце..." (Intermezzo).

2.  Вовчок М. Літній ранок; "Другого дня..." (Інститутка).

3.  Грінченко Б. Ксеня; Квітки.

4.  Вишня О. Бекас; Веселі артисти.

5.  Довженко О. Зачарована Десна.

6.  Гончар О. Залізний острів.

7.  Донченко О. Лісничиха (уривки): "На лісовій галявині", "Двічинка над струмком".

8.  Григорук А. Скарб Антончика Монте-Крісто.

9.  Нестайко В. Троє за парканом; Космонавти з нашого будинку; Жевжик; Шурка і Шурко.

10.  Сенченко І. "Чимчикують наші хлопці..." (Два дні з життя Женьки й Левка).

11.  Слабошпицький М. Славко й жако; Чудасія на балконі; Хлопчик Валь; Брат знаменитого воротаря.

12.  Сухомлинський В. Як Миколка став хоробрим; Як Павлик списав у Зіни задачу; Камінь; Усмішка; Співуча пір'їнка;

      Не загубив, а знайшов; Не забувай про джерело; Восени пахне яблуками.

13.  Тютюнник Г. Біла мара; Ласочка; "Як свисне бабак..." (Степова казка).

14.  Чухліб В. Чомга і весна; Гойдарики; Дикі каченята; Деснячки; Добре діло.

15.  Дерманський О. "Чемпіон з Баранців..." (Чудове чудовисько); Царство Яблукарство.

16.  Воронина Л. Суперагент 000. Нові пригоди.

17.  Чабанівський М. Зелена чаша; Степовий цвіт.

18.  Іваненко О. Казки.

19.  Кочубей О. Сім нескладух Говорухи.

20.  Ткачук Г. Вікно до собаки.

21.  Прохасько М. Хто зробить сніг.

22.  Роздобудько І. Коли оживають ляльки.

 

П'єси:

1.  Андрусяк І. Стефа і її Чакалка.

2.  Шейко-Медведєва Н. Лисиця, що впала з неба.

 

Науково-художні твори:

1.  Лотоцький А. Ольга Перевізниківна; Нові прихідці.

2.  Скуратівський В. Погостини.

3.  Утевська П. Гості з далеких берегів.

4.  Давидов А. Щаслива ознака; "Свідки минулих епох..." (Не так вже й тісно на землі).

 

Зарубіжна література:

1.  Кіплінг Р. Слоненя.

2.  Мілн А. Вінні-Пух і всі-всі-всі.

3.  Носов М. Мишкова каша; Фантазери; Як Незнайко був художником.

4.  Керрол Л. Аліса в Країні Чудес; Пригоди Аліси в Дивокраї.

5.  Дал Р. Джеймс і гігантський персик; ВДВ; Матильда.

6.  Маар П. Що не день, то субота.

 

7.  Парр М. Вафельне серце.



                        КОРИСНА ІНФОРМАЦІЯ ДЛЯ БАТЬКІВ ЩОДО ВЕДЕННЯ ЧИТАЦЬКОГО ЩОДЕННИКА

        Однією з основних завдань молодшого школяра є розвиток техніки читання. Від того, як і скільки дитина буде читати, залежить дуже багато чого: як буде формуватися його особистість, здатність до навчання, ставлення малюка до вчителя, друзів і до себе. 

       Прищепити хороше ставлення до читання, допомогти дитині досягти хороших результатів в оволодінні технікою читання — завдання кожного батька й педагога. А коли дитина багато читає, непогано було б подумати про такі корисної речі, як читацький щоденник. 

                                                                        Чому потрібно вести читацький щоденник? 

   Коли дитина читає твір, необхідно, щоб вона винесла з нього основну думку, дізналася для себе щось нове. А коли в школі проводитимуться вікторини та конкурси, дитина швидше пригадає те, що коли-то було прочитано. Якщо книга прочитана і забута, значить, дитина прочитала її даремно. 

                       Мета ведення щоденника — навчитися робити висновки,краще запам'ятовувати й розуміти твір.

Список позакласного читання

п/п

Автор. Назва.

Дата читання

Підпис батьків

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор. Назва

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Головні герої

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Сюжет твору

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Мої враження, емоції, почуття від твору. Чому я навчився?

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Малюнок

 

 

3 клас

Список рекомендованої літератури для учнів, що закінчили 2 клас.

1.Українська народна казка «Про Оха-Чудотвора»

2.Якоб і Вільгельм Грімм «Бременські музиканти»

3.Ганс Крістіан Андерсен «Ромашка»

4. Захаріас Топеліус «Казка про старого гнома»

5. Петро Єршов «Горбоконик»

6. Оксана Іваненко «Синичка»

7. Іван Липа «Лада прекрасна»

8. Леся Мовчун «Горіхові принцеси»

9. Павло Тичина «Пастелі»

10. Олександр Копиленко «Розбишака Чив»

11. Всеволод Нестайко «Просто Олесь друг»

12. Микола Трублаїні «Яшка і Машка»

13. Микола Трублаїні «Шоколад боцмана»

14. Євген Гуцало «Прелюдія весни»

15. Юрій Збанацький «Лелеки»

16.Михайло Стельмах "Гуси-лебеді летять"

17. Астрід Ліндгрен «Малий і Карлсон, що живе на даху»

 

                                                    ЩОДЕННИК  ЧИТАЧА

Оцінка книжки за 12 бальною шкалою (11 - 12 балів - улюблена книжка, 8-10 балів - сподобалася книжка, 5-7 балів - добре, 3-4 бали - буває краще, 1- 2 бали - не сподобалася.)

п\п

 

Дата прочитання

 

Автор, назва книгии,жанр

 

Герої твору (головні і другорядні)

 

                     Короткий зміст, коментарі,роздуми, висновки

Оцінка

книжки

1.

06.06.17

Народна казка «Колобок»

Дід,баба,колобок,зайчик,

ведмедик,вовчик,лисичка

Казка про колобка, який утік від діда і баби, зайчика,ведмедика,вовчика, а лисичка його перехитрила і з'їла

12

2.

12.06.17

В.Сухомлинський

«Найкраща лінійка»

оповідання

Хлопчики Микола й Роман

Оповідання про те, як у хлопчиків виявилися різні здібності до предметів

10

 

Для правильного ведення щоденника, вам необхідно вміти правильно визначити жанр твору. Ця табличка допоможе вам у цьому

Серед епічних творів

Серед ліричних творів

Серед  драматичних творів

Довідкова література

Казка (літературна,народна)

Усна народна творчість

Трагедія

Стаття

Байка

Ліричний вірш

Комедія

Розповідь

Легенда

Пісня

Драма

Словник

Оповідання

Елегія

 

Енциклопедія

Повість

 

 

 

Новела

 

 

 

Роман